Thursday, May 16, 2019

Sesungguhnya - Alif Satar & Raihan



Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu

Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga
Sesungguhnya walau kukutip

Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu takkan ber bunga
Kucuba menghulurkan

Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri
Kucuba menyiramnya

Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kautsar
Sesungguhnya walau kukutip

Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah
Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga kutahu
Syukurku adalah milik Mu

Saturday, May 11, 2019

Semangat bekerja bulan puasa...

Assalammualaikum.

Bulan puasa tahun ni lebih bertenaga dari tahun-tahun sebelum. Dan sehingga hari ni alhamdulillah gastrik selepas berbuka. Memang syukur sangat la.

Dan nak tau apa mood bekerja bulan puasa ni. Aku mood memang ok sangat sampai ke petang rasa bertenaga lagi. Lagi pun bulan puasa ni dapat balik awal.

Kul 4 dah balik... So memang sempat sangat la bila ibu ku minta pergi ke mana-mana untuk beli barang.

Itu mungkin salah satu sebab semangat bekerja tu ada. Dan sebab paling besar adalah kerja yang tak pernah habis... Aku rasa la kan kalau keja ni dari tak da semangat kena gak pupuk semangat kalau tak memang lama dah kena buang keja...

Apa-apa pun jangan jadikan puasa alasan kita tak mampu bekerja. Ak memang respect orang yang buat kerja berat dan mampu berpuasa macam kerja kontrak, angkat gas.. Memang terbaik la kuat semangat korang dengan cuaca sekarang yang panas sangat.  Malu rasanya orang kerja dalam aircond macam aku ni kalau cakap tak larat kerja.

Aku cakap ni pada diri aku. Aku tak boleh nak samakan korang ngan aku. Ada orang memang daya badan dia tak tahan sejuk. Kesimpulannya setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan masing2. Dah lari topik ni. Ok la selamat bekerja semua. :-)

Friday, May 10, 2019

Apa yang sukar dilupakan...?

Assalammualaikum..

Apa pendapat korang tentang topik hari ni. Sesuatu yang sukar untuk aku lupakan adalah KENANGAN. Dan pastinya semua orang ada kenangan. Saat-saat kita lalui hidup kita itulah moment yang sukar untuk kita lupakan.

Saat ku jatuh dan bangun, siapa yang ada disisi. Saat ku bersama-sama dan bila kau tiada disisi.  Saat bergembira dan saat bersedih siapa pengubat luka.

Kenangan adalah suatu kurniaan yang perlu kita bersyukur. Mungkin ad perkara kita nak lupakan tapi dari melupakan lebih baiklah menjadikan ianya pengajaran untuk diri sendiri. Adakala perkara begitu yang akan menyebabkan kita muhasabah diri.

Apabila aku memandang kembali ke belakang tanpa aku sedari dah jauh aku menapak dalam hidup aku. Dah jauh rupanya perjalanan aku. Dari masa aku belajar sampai kini aku dan bekerja dan setiap titian-titian masa yang aku lalui ak jadikan itu penguat untuk aku terus melangkah dalam hidup aku.

Bukan semua laluan yang kita lalui itu indah tapi itulah perjalanan hidup kita. Dan hanya kita yang tahu apa kita rasa.

Semua pun ada cerita dalam laluan kehidupan mereka. Semoga jangan dihentikan perjalanan kita sampai saat ianya perlu diberhentikan. Kuatkan hati dan semangat agar dipermudahkan segala urusan dan perjalanan hidup. 

Monday, May 6, 2019

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka 2019

Assalammualaikum.

Bertemu kembali. Selamat berpuasa kepada semua umat islam diseluruh dunia. Semoga dipermudahkan segala urusan sepanjang bulan ramadhan ini.

Hari ni cuma nak kongsi jadual waktu berbuka dan imsak.


Yang dipost cuma jadual negeri melaka. Untuk lain-lain negeri boleh semak disini http://www.islam.gov.my/pengumuman/1963-jadual-waktu-imsak-dan-berbuka-puasa-tahun-1440h-2019m

Itulah info yang boleh diberi buat masa ini. Lepas tengok la apa yang boleh kita update. Mungkin menu berbuka... :-)

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa


Tuesday, April 23, 2019

Spaghetti Bolognese My Style


Assalammualaikum and good afternoon.

Today I want to share a 'limited edition' spaghetti bolognese recipe. Reason for limited edition because i'm doing with my style.

Check it out :

1. Spaghetti
2. Onion, Garlic
3. Tomato Puri
3. Fresh Tomato
4. Water
4. Chicken/Beef/Meatball (Depend on ur taste)
5. Parsley, Oregano, Sweet Basil
6. Black Pepper

7. Fresh Milk
8. Cheese
9. Salt



1.Put a water in a pot, 2 spoon of oil and a bit salt wait for it to boil and put the spagetti.
2. Crush the tomato till it become like a juice.
3. Take a pan. Put in one or two spoon oil or butter. Stir onion and garlic together till it become slightly yellow.
4. Put crushed tomato, tomato puree, water stir a bit.
5. Put Parsley, Oregano, Sweet Basil, Black Pepper, Cheese, Meatball, Salt.
6. Wait until boiling and thick. Lastly I will put a Fresh Milk.







That's it. My own taste of bolognese. But I still can't denied when I really want to eat the spaghetti but I also very lazy to make it, I still go to pizza hut. The taste so marvellous. Okay till we meet again.

Tuesday, April 16, 2019

1day Trip to Genting Highlands

Assalammualaikum...:-)


Today I would to share an experience and how I feel when I'm going to Genting Highland for a day only.

First of all i'm going there for of my sisters, just to have fun. But it was a best experience I have. Here is my journey...

From Melaka around 6am going to Cheras to take my brother because he will guide us. Around 8am I arrived at Cheras and we go  breakfast but I not sure where was that place because he the one who bring us as I said before he's our tour guide.

After that we take Grab going to MRT. From station Bandar Tun Hussein Onn going to station Muzium Negara and we will take a bus at KL Sentral.



When we arrived, we have to wait around 1 hours. So just go and grab some food. "Keep eating" :-). We just get some sandwich at London Sandwich, NU Sentral. It's quite convenience to travel when you can get everything in one place.



Then we starting our journey to Genting Highland. The both of the girl is really happy because they never been in GH. We take bus till Awana Skyway. From Awana Skyway we arrived at Genting Highland.






And for informations we just make a trip for a day. Around 5pm we going back just the same way as when we come. That the story I wanna told for today. And let see if there's was more story after this. Till we meet again. ;-)

Saturday, January 12, 2019

My dinner 11.01.19


Assalammualaikum and Hi. Today I would like to share my dinner last night. This is what we call as 'Bakso'. It's a simple dish but have a great taste. Most of my family member love the taste. And my mom made it for us. What's the ingredient i'm not sure since I only know how to eat. What will you have in the bowl of Bakso? My version, I will only have some noodle, soup, meatball and chili sauce. And when you eat bakso you must eat together with chili sauce and it's home made sauce. Otherwise it will taste bland. So here a big thanks to my mom coz prepared this dish for us. Till we meet soon.๐Ÿ˜

Tuesday, January 8, 2019

How people will use you...๐Ÿคจ

Assalammualaikum.

First of all, thank you for who still follow my blog.

As per topic I pick today, it's kind of happen to me. I made an experiment to this kind of people. "You really like to use me in a good way."๐Ÿ˜  That's it!

Let's learn about it. Maybe there's some useful tips for you to abstain yourself from them.

1. They will talk to you in a very very soft tone.๐Ÿ˜ฎ They surely will ask how was your day today, what do you eat today and other's question that only been ask when they need you. Lastly in the sweetest tone they will ask this question - I need you to do something, can you help me?๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’

And what will I do. WAKE UP!! Hello friends people treated you like that when they need you. So realise! Actually they don't need you. Maybe they didn't even think you as their friends. So make a zone. Comfort zone between us. You need me because of work than it will be the same for me. Be PROFESSIONAL even if it's annoying.

2. Some people love to give something as the gratitude. And it's only when you do something for them.๐Ÿ˜“๐Ÿ˜“ Still they will talk to you in the nice way " Thanks you for helping me the other day and here a gift for you as a gratitude." With a really 'SINCERE' smile.

And what will I do. "I'm sorry but I can't accept this. It's my job then I will do and I getting paid when i'm doing it." That's it. I learn to reject if it's unnecessary. And if they intent I will take it and keep it or donate it. I tell myself "Because you don't deserve it."
๐Ÿคฅ๐Ÿคฅ


Conclusion, when people want to use someone the will act nice till we don't even notice the action. Just do what you should. And be yourself.

"Appreciate people around you."