Followers!

Wednesday, September 30, 2009

Soalan Yang Ditanya Oleh Imam Ghazali Terhadap Anak Muridnya

Imam Ghazali bertanya beberapa soalan kepada anak muridnya. Salah satu daripada soalan Imam Ghazali adalah ” Apakah paling dekat dengan kita di dunia ini ? ” Murid – muridnya menjawab ibubapa kita, guru, kawan dan sahabat. Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah ” MATI ”. Sebab itu sememangnya janji Allah S.W.T. bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. Ayat 185 Ali Imran. Kita tidak boleh menolak kematian walau kemana jua kita lari.

Soalan kedua Imam Ghazali yang ditanya pada anak muridnya. ” Apa paling besar di dunia ini ? ” Murid – muridnya menjawab, gunung, matahari, lautan. Semua jawapan itu benar kata Iman Ghazali. Tapi yang paling besar ada di dunia ini adalah ” NAFSU” ( Al A’Raf 179 ). Maka kita harus berhati – hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka. Jangan nafsu membinasakan diri kita. Nafsu kalau tidak dapat dikawal memang buruk.

Soalan seterusnya yang Imam Ghazali yang ditanya pada anak muridnya ” Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini ? ” murid – murinya menjawab bulan, matahari, bintang. Maka Imam Gahzali menjelaskan bahawa apa yang mereka katakan itu benar. Tapi yang paling benar adalah ” MASA LALU ”. Walau dengan cara apa sekalipun kita tidak dapat kembali ke masa lalu. Sebab itulah walaupun kita rindukan masa lalu kita, ianya tidak akan kembali semula. Sebab itu lah setiap masa kita harus lakukan yang terbaik untuk hari ini kerana ianya akan menjadi masa lalu. Masa yang suatu hari nanti kita akan kenang pahit dan manisnya.

Monday, September 28, 2009

Kehidupan - Inteam (duet bersama Nazrey Raihan)

Kesenangan mendatang tak akan selamanya,
begitula selepas susah ada kesenangan,
seperti selepas malam datangnya siang,
oleh itu waktu senang jangan lupa daratan..

Gunakan kesempatan untuk kebaikan,
sebelum segalanya terlepas dari gegaman,
kelak menyesal nanti tak berkesudahan,
apa gunanya sesalan hanya menekan jiwa..

Jangan difikir derita akan berpanjangan,
kelak akan membawa putus asa pada tuhan,
ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
setelah kabus berlalu pasti cerah kembali..

Ujian adalah tarbiah dari Allah,
apakah kita akan sama ataupun sebaliknya,
kesenangan yg datang selepas kesusahan,
semuanya adalah nikmat dari Tuhan..

Thursday, September 17, 2009

Pussycat Dolls - I Hate This Part Lyrics

We’re driving slow through the snow on 5th Avenue
And right now radio’s all that we can hear
Now we talk since we left, it’s so over due
It’s cold outside but between us its worse in here

The world slows down
But my heart beats fast right now
I know this is the part
Where the end starts

I can’t take it any longer
Thought that we were stronger
All we do is linger
Slipping through my fingers
I don’t wanna try now
All that’s left is good-bye
To find a way that I can tell you
I hate this part right here
I hate this part right here
I just can’t take your tears
I hate this part right here

Everyday, 7 takes of the same old scene
Seems we’re bound by the loss of the same routine
Gotta talk to you now before we go to sleep
But will you sleep once I tell you with hurting me

The world slows down
But my heart beats fast right now
I know this is the part
Where the end starts

I can’t take it any longer
Thought that we were stronger
All we do is linger
Slipping through my fingers
I don’t wanna try now
All that’s left is good-bye
To find a way that I can tell you
I hate this part right here
I hate this part right here
I just can’t take your tears
I hate this part right here

I know you’ll ask me to hold on
And carry on like nothing’s wrong
But there is no more time for lies
‘Cause I see sunset in your eyes

I can’t take it any longer
Thought that we were stronger
All we do is linger
Slipping through my fingers
I don’t wanna try now
All that’s left is good-bye
To find a way that I can tell you

but I gotta do it,
I gotta do it,
I gotta do it
I hate this part
I gotta do it,
I gotta do it,
I gotta do it

I hate this part right here
I hate this part right here And I just can’t take these tears
I hate this part right here

Misha Omar-Cinta Adam dan Hawa

Cinta Adam dan Hawa
Terbit di syurga terang di jiwa
Menggerakkan nurani
Mencari kasih suci
Sehingga kita yg tertinggal saling damba
Sentiasa rasa sunyi bersendiri
Mana dia kekasih hati
Mana dia pujaan ku yang sejati
Dengarlah bisikan asmaraku
(Korus)
Cinta Adam dan Hawa
Satu bersama satu terpisah
Buat diriku tertanya-tanya
Cinta Adam dan Hawa
Satu harapan, satu sandaran
Buat diriku rindukan dia
Kau yang aku puja
Kau yg aku cinta
Kasihku di Firdausi
Cinta Adam dan Hawa
Terbit di syurga terang di jiwa
Menjadi saksi impian murni

Rossa - Atas Nama Cinta

Aku wanita yang punya cinta di hati
Pada dirimu dan dirinya dalam hidupku
Mengapa terlambat cintamu telah termiliki
Sedang diriku dengan dia tak begitu cinta
Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta
(Korus)
Atas nama cinta
Hati ini tak mungkin terbagi
Sampai nanti bila aku mati
Cinta ini hanya untuk engkau
Atas nama cinta
Ku relakan jalanku merana
Asal engkau akhirnya denganku
Ku bersumpah atas nama cinta
Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta

Alyah - Tak Mungkin Kerna Sayang

Setiba di persimpangan,
Langkah kita tak lagi sehaluan
Bermula di saat itu
Tidak senada irama dan lagu
Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti
Kau telah jauh, jauh dariku
Tiada ruang di hati buatmu
Namun harusku akui
Ada ketika di minda kau menjelma kembali
Sekali segala ada
Ada rindu yang datang tiba2
Tak mungkin kerana sayang
Cuma terganggu oleh perasaan
Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti

Monday, September 14, 2009

Selamat Hari Raya!!!

Salam kepada smua yang membaca blog ni...

Pertama sekali saya nak ucapkan selamat menjalani ibadah puasa walaupun dah xlama lagi puasa...

Harap2 di bulan mulia ini dapat lah sama2 kita top-up pahala kita sumer.

Memandangkan hari raya yang kian menjelang, macam mana psiapan anda semua...

Mesti hebat2 belaka...

Tapi biar berpada-pada jangan abis raya nanti makan roti gardenia jer...

Diharap kepada semua semoga raya tahun ini dan yang mendatang akan terhapusnya dendam2 dan saling bermaafan sesama manusia.

p/s: kita ni hidup xtau berapa lama so buangkan sikap sombong, riak sebaliknya bersihkan hati ikhlaskan diri.