Sunday, April 21, 2013

Gelombang Gwiyomi....



Gwiyomi merupakan lagu solo K-Pop oleh penyanyi Hari dari Korea Selatan dan dikeluarkan Februari 2013. Ia telah diilhamkan oleh gerakan daripada sebuah ahli kumpulan lelaki Korea Selatan, BtoB bernama Jung Ilhoon. 

Gerakan ini dipanggil 'Pemain Gwiyomi', dimana ianya menjadi meme Internet pada Oktober 2012 diikuti oleh penampilan pertama dalam menunjukkan pelbagai acara Korea Selatan di bawah SBS MTV bernama MTV Diary. 

Gerakan ini juga telah memberi inspirasi kepada kebanyakan warga Asia untuk memuat naik versi mereka tersendiri ke dalam internet.

Berdasarkan The Bangkok Post "Gwiyomi" adalah slanga Korea yang digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang comel. The lyrics of the song can be interpreted as "1 + 1 = Cutie, 2 + 2 = Cutie", etc.

"Pemain Gwiyomi" kebanyakannya dicipta oleh gadis-gadis remaja dari Asia Tenggara, dimana genre muzik K-Pop mempunyai peminat yang ramai dan setia terutamanya di Thailand dan juga diFiliphina. 

Pada 26 Mac The Bangkok Post menyifatkan lagu "Gwiyomi" sebagai sensasi terbaru web-virus yang mempunyai kedudukan "Gangnam Style" untuk menjadi kegilaan K-Pop yang terbaru.

Fenomena Gwiyomi mula berarah ke beberapa buah negara lain di rantau ini, termasuk Malaysia, Singapura, Hong Kong dan Taiwan.

Jom layan Gwiyomi Songs nih...



Note : Kalau buka je youtube sekarang mesti ada Gwiyomi... ^_^

1 comment: