Tuesday, February 14, 2012

Valentine's Day




Valentine's Day... Apa yang masyarakat kita faham tentang hari ini.... Kalo di tanya jawapan mereka pastinya hari untuk berkasih sayang.  Adakah itu bermakna kasih sayang adalah terbatas. Bukankah kasih sayang itu sesuatu yang harus ada dalam diri kita dan sentiasa kita perlu tunjukan.  Dan kasih sayang itu bukan hanya untuk pasangan kekasih.  Sekarang ni dalam kalendar pun dah ada noted kan 14/2... Nampak cam penting sangat.  Tapi tau tak kita sejarah Valetine's Day.

Valentine's Day ni sebenarnya hari untuk memperingati seorang paderi dan negara-negara yang berkenaan akan mengambil bercuti pada tarikh ini untuk menghormati paderi "Saint Valentine". Pope Gelasius merupakan orang pertama yang memberi tarikh ini.  Namun kemudiannya di keluarkan dari kalendar oleh Pope Paul VISekitar abad ke-14, ia menjadi hari pencinta menerangkan cinta mereka antara satu sama lain dengan mempersembahkan bunga, coklat, dan menghantar kad ucapan(dikenali sebagai "Valentine").  Hari pertama menjadi yang berkaitan dengan cinta romantis oleh Geoffrey Chaucer pada Zaman Pertengahan Tinggi.

Kalau sesiapa yang tak tahu sejarah ni boleh la buat research lebih sikit untuk pengetahuan kita je.  Jangan bila orang sambut kita join tapi tak tahu untuk apa.  Kasih sayang itu untuk semua.... Jangan la hanya mengigatinya dan meraikannya pada 14/2 sahaja.  Yang penting diri kita mesti tahu membezakan yang mana baik dan mana tidak, yang mana perlu dan mana tidak.  Niat pun kena betul jugak.  :-))


No comments:

Post a Comment